Arjeplogs kommun

05 mars 2015

FN har utlyst 2015 som ljusets år. Ljusforskaren och professor Jan Garnert ska berätta om ljuset i Lappland. Peder Lundkvist från byn Lövlund, sydväst om Arjeplog, kommer att visa sina fotografier. – Jag har tagit ett helt år som tema med fokus på hur ljuset speglar naturen. På sommaren pumpas färgerna ut. De är starka och kontrastrika, menar han. – Men egentligen tilltalar mig vintern mest. Det är inte bara mörkt, det fins så mycket att upptäcka med snö och månljus.

Arjeplog har åtta scenprogram under Vildmarkmässan. Ett av de mer udda handlar om kyrkogårdsvandringar som genomförts tre somrar i rad med stor publik. Kenny Wallström ska berätta om långlopp i fjällvärlden. – Den här sporten är riktigt stor i många länder och skulle kunna utvecklas mer i norra Sverige. Jag kommer att berätta om hur det går till och vilken utrustning man kan ha med sig.

Ann-Charlotte Sjaggo, medlem av Luokta-Mavas sameby, kommer attberätta om samiska och svenska ortnamn, och en blandning av dessa. – Jag var med på förra årets Vildmarksmässa och tyckte det var väldigt roligt. Publiken var engagerad och kulturhistoriskt intresserade. De är inte alla som kommer för att shoppa prylar, utan man vill också lära sig något. Under två år har Arjeplog visat upp ett stort stycke glaciäris från Sveriges största glaciär, Salajekna. Men i år gäller satsningen främst vandring. – Det var intressant, som förra året, att stå intill glaciärisen som hade en så stor dragningskraft. Därmed fick vi ju också en chans att prata med folk om kultur och natur, säger Ann-Charlotte Sjaggo.

”Krångla inte till det!” är ledordet när Top of Arjeplog presenteras av fotografen Maria Söderberg och redaktören Marianne Hofman, Arjeplognytt.se. Den familjevänliga tävlingsformen Top of Arjeplog engagerar fler än tio procent av Arjeplogs befolkning idag. Här handlar det om att hitta till minst fem, men helst tio toppar från maj till september. – Vi försöker sänka tröskeln så att fler vågar ge sig ut på kortare fjällturer. För många kan det verka oöverkomligt, men vi har visat hur man kan nå fjällets toppar under en kväll, säger initiativtagaren Maria Söderberg. – Här är Arjeplog, en av landets största kommuner, en bra möjlighet. Det gäller inte minst som aktivitets för hela familjen, alla åldrar. Våra yngsta är 2 år, den äldsta 93 år.

Top of Arjeplog finns i Swedish Laplands monter under Vildmarksmässan. Ett nyproducerat Magasin Silvervägen finns att ta med sig.
Medarrangör är Arjeplogs kommun.

Mer information:
Marianne Hofman info@arjeplognytt.se 070 344 20 23
Maria Söderberg 070 3500555

Publicerad av: Sandra Ohlsson
Senast ändrad: 05 mars 2015

Information

Marianne Hofman info@arjeplognytt.se
070-344 20 23

Maria Söderberg
070-350 05 55

Läs Magasin Silvervägen här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster