29 juli 2015
Bengt-Urban Fransson. Foto: Lilab

Bengt-Urban Fransson. Foto: Lilab

Arjeplogs förra kommunalråd, Bengt-Urban Fransson, har hastigt avlidit vid en utlandsresa med familjen. Våra tankar går närmast till mamma Gerd och syskonen samt syskonbarn. Bengt-Urban månade oerhört mycket om sin familj. Vi såg ofta att han kom hem till Arjeplog och hälsade på och han umgicks och reste gärna tillsammans med sina syskon och syskonbarn.

Bengt-Urban var kommunstyrelsens ordförande under 6 år mellan 2003 och 2009 och gjorde under den tiden mycket för kommunen i olika partipolitiska konstellationer som han manövrerade med finess. Han är förmodligen den största ideolog jag träffat och våra samtal och diskussioner var sällan ytliga och lätta och det uppskattade jag honom verkligen för. Han lärde mig mycket. Skulle man diskutera och debattera med Bengt-Urban skulle man vara påläst. Han brann för alla människors lika värde och hans röst var aldrig så hög och klar som när det gällde att slåss för den som kanske inte orkade själv.

Hans öppna hållning, både med sig själv och gentemot andra, hans behov av att kalla saker vid dess rätta namn och att alltid vara sig själv är nog det vi mest av allt kommer att minnas. "Lagom" är inte ett ord som man förknippar med Bengt-Urban. Han satsade allt - oavsett om det handlade om att laga god mat, skriva sångtexter, kunna allt om schlager eller vinna tv-sända tävlingar med hjälp av sin oerhörda allmänbildning.

Bengt-Urban har jobbat som lärare, som rektor och som skolchef i Arjeplogs kommun innan han blev kommunstyrelsens ordförande. Sedan 2009 var Bengt-Urban politisk chefredaktör på Piteå-Tidningen.

Bengt-Urban kommer att fattas oss.

Britta Flinkfeldt Jansson, kommunstyrelsens ordförande

Publicerad av: Stina Ederlöv
Senast ändrad: 29 juli 2015