Dammbrott (kallas även för dammhaveri) är när en damm brister och går sönder, och därför öppnar upp för det uppsamlade vattnet att flöda fritt. Viktigt att betona är att ett dammbrott inte är den enda formen av dammhaveri som kan orsaka risker för allmänheten. Däremot så är dammbrott den oftast nämnda och den sorts haveri som orsakar störst skada. När en damm brister så för den förutom stora mängder vatten också med sig bråte från dammen och översvämmade områden.
I Sverige så är det väldigt ovanligt att dammbrott uppstår. Lagen (miljöbalken) är utformad så att den gör dammägarna ansvarig för alla skador som kan uppstå vid ett dammbrott. På grund av detta så är dammägarna väldigt angelägna om att se till att olyckor och fel inte inträffar. Men vid extremt höga flöden kan det samlas för mycket vatten i älven vilket kan orsaka att dammen skadas och i värsta fall brista. Ett dammbrott kan också uppstå som ett resultat av sabotage eller väldigt kraftiga jordskred.
Vid dammbrott så utlyses en varning till allmänheten i form av viktigt meddelande till allmänheten (VMA). VMA utförs då genom tyfoner, radio (primärt P4), TV (främst SVT) och som telefonmeddelande. VMA utförs även via webbplatsen och appen Krisinformation.se.
Du kan läsa mer om VMA under fliken Viktigt Meddelande till Allmänheten, VMA.
Det beror helt på vilken damm det är som brister, var du är bosatt och faktorer som vattenmängd osv. Men generellt kan man säga att det tar mellan några timmar och ett par dygn för vattnet att färdas. Viktigt att komma ihåg är att vattnet kommer i form av stigande flöden, inte i form av en flodvåg.
Genom att ha en väska packad med det nödvändigaste ifall du skulle behöva utrymma kommer du en lång väg. Generell hemberedskap med väl fyllda krislådor och kommunikationsmedel gör dig också väl förbered. Mer information om hemberedskap kan du hitta under fliken Din krisberedskap.
Om du bor i riskområdet så kan du behöva utrymma. Det är väldigt viktigt att du håller dig informerad och uppdaterad om läget. Lyssna på P4 frekvens 103,0 och följ instruktionerna. Där kommer det att tas upp vilka områden som ska utrymmas och hur. Information från kommunen och länsstyrelsen kommer också att ges ut via kommunens hemsida, Länsstyrelsens hemsida, krisinformation.se och Sveriges informationsnummer 113 13.
Publicerad av: Martin Stråmo
Senast ändrad:
Viktiga telefonnummer
Vid akuta nödsituationer
Telefon 112
Nationellt informationsnummer Telefon 113 13
Ej akuta ärenden, polis
Telefon 114 14
Giftinformationscentralen
Telefon 010-456 67 00
Sjukrådgivning
Telefon 1177
Räddningstjänsten
Telefon 0961-141 52
raddningstjansten@arjeplog.se
Krisberedskapssamordnare
Sofia Isaksson
Mobil 073-048 55 83
sofia.isaksson@arjeplog.se
Krisinformation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Öppettider
Måndag-torsdag
08.00-12.00 och 13.00-16.00
Fredag
08.00-12.00 och 13.00-15.00
Vecka 25-32 måndag-fredag
09.00-12.00 och 13.00-15.00
Dag före afton
08.00-12.00
Dag före röd dag
08.00-12.00
Klämdag
10.00-12.00
Medborgarservice
0961 - 144 44
Mån-Fre: 08.00-16.00
kommun@arjeplog.se
Växel: 0961 - 140 00
Quiculum
Skolexpedition för:
-Grundskola och gymnasium Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
IST Förskola
Skolexpedition för:
-Förskola och skolbarnomsorg Länk till annan webbplats.
Arjeplogs Kommun
Arjeplogs Kommun
938 81 Arjeplog
Växeltelefon: 0961 - 140 00
E-post: kommun@arjeplog.se
Organisationsnummer: 212000-2668
Bankgiro: 203-7273
IBAN: SE05 8000 0826 4405 3171 3386
BIC: SWEDSESS