27 mars 2019

Många goda råd på seminariet "Tänk säkert - skydda din viktigaste information!"

Idag hölls seminariet ”Tänk säkert – skydda din viktigaste information!” på Silvermuseet. På seminariet föreläste företrädare från Polismyndigheten, Nordea och Sparbanken Nord. Ett tiotal åhörare hade samlats för att lyssna och ta åt sig föreläsarnas gemensamma budskap – skydda dina uppgifter. Nedan följer ett sammandrag av dagens seminarium.

På bild syns Johanna Notelid, Nordea, Bosse Hedlund, Polisen, Tomas Nordberg, Sparbanken Nord och Mats Ekman, Polisen. Foto: Martin Stråmo

 

Var sjätte anmälan av brott handlar om bedrägerier. ”Vishing” är en bedrägeriform som blir allt vanligare. Ordet kommer genom en sammanslagning av det engelska ordet ”voice phishing”, ett så kallat teleskopord. Vishing innebär att någon uppger sig för att vara en bank eller myndighet för att försöka komma åt dina koder eller inloggningsuppgifter.

Mats Ekman på bedrägeripolisen i Norrbotten gav följande tips för att undvika att bli vishad.

  • Lämna aldrig ut dina koder, till någon, någonsin.
  • Använd aldrig din bankdosa eller ditt bank-id på uppmaning av någon.
  • Om du blir osäker på vem som ringer och frågar efter uppgifter, lägg på.
  • Lita inte på någon bara för att de har personliga uppgifter om dig.
  • Om du drabbas av, eller misstänker att du har drabbats av, bedrägerier, kontakta din bank omgående och polisanmäl.

Den bedrägeriform som är vanligast är kortbedrägerier. År 2018 anmäldes 250 000 kortbedrägerier, i Sverige. I Sverige cirkulerar fler än 8 miljoner bankkort och cirka 4 miljarder korttransaktioner görs varje år. 85% procent av alla kortbedrägerier sker via internet. Fenomenet skimning, som innebär att någon skulle läsa av din kortinformation trådlöst i din närhet, är ytterst sällsynt. Ändå finns det bra tips att ta till sig, berättar Tomas Nordberg, kontorschef på Sparbanken Nord i Piteå. Han ger följande tips:

  • Förvara inte pinkoden tillsammans med kortet.
  • Lämna aldrig ut kort eller kortuppgifter på begäran via mail, telefon eller sms.
  • Handla inte på osäkra webbsidor. Välj de som har 3D Secure eller Verified by Visa/Mastercard.
  • Spara inte dina kortuppgifter på e-handelssidor eller i appar inför framtida köp.
  • Använd bankens säkerhetslösning för ditt bankkort och sätt spärr för internetköp. Öppna spärren när du vill näthandla och stäng den sedan igen.
  • När du beställer ett nytt bankkort, ha särskild koll på posten de kommande dagarna. Om möjligt, sätt lås på brevlådan.

Johanna Notelid på Nordea berättade om två nya, alltmer förekommande tekniker, Swish och Bank-ID. Bank-ID är en personlig värdehandling - din legitimation på nätet som används för att bekräfta att du är du. Du kan exempelvis signera avtal med det. Bank-ID:t beställs genom din bank och har en giltighetstid på två år.
Swish är ett enkelt och smidigt sätt att överföra pengar mellan bekanta. Istället för kontonummer skickas pengar mellan mobilnummer, vilket gör det enklare att komma ihåg. En nyhet är att alla med Swish även har fått en personlig QR-kod som kan skannas av, vilket gör tekniken mer tillgänglig vid exempelvis större event, där många människor köar för att betala. Johanna Notelid delade med sig av några av hennes viktigaste tips:

  • Välj inte en kod till bank-ID:t som har en koppling till dig, som exempelvis en del av ditt personnummer, eller 123456.
  • Använd skärmlås på mobiltelefonen.
  • Använd ett uppdaterad antivirusskydd.
  • Var försiktig med att klicka på länkar och bilagor i mail, eftersom bedragare ibland kan komma åt din dator och telefon på detta sätt.
  • Om du misstänker att du är utsatt för bedrägeri så bör du spärra ditt bank-ID.

Publicerad av: Martin Stråmo
Senast ändrad:

Information

Kommunikatör
Martin Stråmo
Tel: 0961-141 39

Obs. Har du använt sökfunktionen och hittat en nyhet? Se på datumet längst ned på artikeln för att avgöra om informationen fortfarande kan vara aktuell eller ej.

Kontakt

Öppettider
Växel: 0961 - 140 00
Mån-Fre: 8.00-17.00

Dag före röd dag:
09.00-13.00

Medborgarservice
0961-144 44
Mån-Fre: 09.00-16.00

Socialtjänsten
ifo@arjeplog.se
Mån-Fre: 09.00-16.00

Lunchstängt: 12.00-13.00
kommun@arjeplog.se